Методична скарбничка


НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК
Олімпіадні  задачі з географії
8 - 11 клас
Печеневська Н.М., вчитель географії, спеціаліст вищої  категорії,  педагогічне звання «учитель методист»
Навчально-методичний посібник «Олімпіадні задачі з географії» для учнів 8-11 класи, 2017 р.
Посібник являє собою  складову пізнавальних задач для проведення олімпіад. Матеріали посібника нададуть значну допомогу вчителям і учням, які беруть участь в олімпіадах.
XXI століття — це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, в якому рівень освіченості і культури всього населення набуває вирішального значення для соціального та економічного розвитку країни. За таких умов освіта України почала удосконалення існуючих педагогічних систем і методик, в основі яких — всебічний розвиток особистості.
Науково-технічний прогрес, потреба у висококваліфікованих спеціалістах у галузі природничих наук стимулюють розвиток різноманітних форм роботи зі школярами. Однією з них є предметні олімпіади, що проводяться в Україні і за рубежем уже кілька десятиліть.
Досвід організації та проведення предметних олімпіад школярів засвідчує, що ця форма позакласної роботи в умовах сучасної школи стає дієвим засобом формування мотивації до навчання, підвищення пізнавальної активності, поглиблення і розширення знань, підтримки і стимулювання творчо обдарованої учнівської молоді, створення умов для збереження й розвитку інтелектуального потенціалу України. На сьогодні олімпіадний рух в Україні розвивається і поширюється. Олімпіади перетворилися на масові щорічні заходи, які охоплюють тисячі українських школярів.
Метою проведення олімпіад з географії є: стимулювання творчого самовдосконалення учнів, виявлення та розвиток обдарованих учнів, підвищення інтересу до поглибленого вивчення географії, реалізація здібностей талановитих учнів, сприяння розвитку логічного мислення.
Актуальність даного посібника полягає у його практичній спрямованості у підготовці учнів 8-11класів до практичного туру олімпіад з географії, адже він містить задачі різного рівня складності та охоплює питання різних розділів та тем шкільних курсів географії.
8 клас
Задачі, що пропонуються для рішення учнями 8 класів при проведенні олімпіад, передбачають перевірку у них наступних знань та умінь:
·        визначати відстані на плані та карті з використанням масштабу та довжини дуги 1˚ меридіану та паралелі;
·        визначати висоту полуденного Сонця точки, знаючи її координати;
·        визначати місцевий та поясний час у різних точках Землі;
·        визначати географічну довготу пункту, знаючи його місцевий час;
·        користуватись геотермічним градієнтом;
·        визначати зміни температури повітря та атмосферного тиску з підняттям вгору.
Тема «Форма і розміри Землі»
1.      Визначте довжину дуги 1˚ екватора в кілометрах.
2.     Корабель відплив із Владивостока в неділю 20 вересня і прибув через 15 діб у Сан – Франциско. У який день, місяць і якого числа він завершив плавання?
3.     Відстань від Києва до пункту А , що лежить від нього на північ на меридіані 31˚ сх. д., становить 1100 км. Встановіть висоту полуденного Сонця у цьому пункті 21 березня.
4.     Корабель вийшов з м. Канберра (Столиця Австралійського Союзу) 15 грудня, у вівторок. Подорож тривала 20 діб. Назвіть число, місяць день тижня прибуття корабля у Сан – Франциско, місто у Північній Америці. 







 2014 р. листопад . Журнал «Краєзнавство, географія, туризм» № 22 (819) надрукована   стаття «Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках географії».
Шляхи формування пізнавальної діяльності учнів
Із метою активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках географії періодично провожу географічні диктанти, які привчають дітей уважно стежити за мовою вчителя, відразу долучатися до виконання завдання, сприяють виробленню певного ритму роботи. Їх використовую в усіх класах для  реалізації різних дидактичних цілей, вони є завжди засобом активізації уваги учнів. Для цього  намагаюсь використовувати інтерактивні методики, створювати у класі на уроках атмосферу доброзичливості, відкритості, успіху, творчості. Навчаю дітей вчитися і відчувати задоволення від самого процесу навчання. Географічні диктанти з географії в 9 - 10 класах на протязі  вивчення теми провожу як роботу в парах, у кінці теми – як контроль знань учнів. Після  виконання завдань учні звітують про роботу. Ефективним  є опрацювання парами тексту підручника, розв’язування завдань. Учні розвивають навички практичного аналізу пошуку і відбору інформації, вміння опрацювати матеріал.
В своїй роботі я практикую такі  уроки : уроки – подорожі  До країни географічних знаків , Подорож  до материка Австралія, урок – КВВ ,  брейн – ринг тощо. Гармонійно поєдную різні форми і методи роботи -  традиційні (лекція, бесіда) з  інтерактивними (урок-дискусія, урок-гра, урок-практикум, метод проекту, дослідницький метод  тощо). Важливе  значення   відіграють дидактичні ігри, в ході яких цілі навчання досягаються за допомогою розв’язання ігрових завдань. Учитель, керуючи процесом гри, одночасно керує і навчально-пізнавальною діяльністю учнів, пов'язує її з позитивним мотиваційно-емоційним фоном гри та змаганням. Ідеться про застосування таких інтерактивних технологій на уроках географії , як кооперативне навчання, робота в парах, робота в групах,  пошук інформації,  мікрофон,  незакінчені речення, мозковий штурм.
На уроці « Економічний прогноз» вирішуємо таку проблему: що потрібно зробити, щоб Україна вийшла з кризи й розрахувалася з боргами, враховуючи дефіцит державного бюджету. Учні шукають шляхи виходу із ситуації, у якій опинилася наша країна. В них розвивається економічне мислення. Під вас проведення уроку – подорожі  « Економічні райони» ,учні були «кліматологами» , «ґрунтознавцями», «економістами» тощо, які разом розв'язували певні проблеми: «Як і чому змінюється природне середовище ПТК степу?»,  «Чи можна та чи потрібно зменшити ці зміни?», «Чи сприятливі умови для життя і діяльності людей у Південному районі?».
Корисними і доцільними в організації навчально-пізнавальної діяльності в умовах проблемного навчання є використання таких методичних принципів: зацікавленості учнів привабливістю вивчення теми,
знаходження цікавого погляду на тему, під яким матеріал стає цікавішим.
В школі розроблено проект міської краєзнавчої акції «150 маршрутів вихідного дня» , в якому беруть участь учні 8-11 – х  класів. Діти самостійно, працюючи групами, створюють проекти про «Рекреаційні ландшафти  Криворіжжя та екологічні проблеми поруч з ними», до якого входять «Паркова зона КЗШ № 55 та її вплив на навколишнє середовище», «Водойма біля оздоровчого комплексу шахти «Гвардійська» , «Джерело № 1 по правому схилу річки Саксагань », «Річка Саксагань притока Дніпра». «Сміття та звалища на правому схилі річки Саксагань».



Форум  педагогічних ідей «Урок». 31.12.4014 року представленні  матеріали до уроку «Загальні особливості клімату. Кліматичні пояси та типи клімату Австралії. Води суходолу» з географії в 7 класі. 
Печеневська Наталія Михайлівна вчитель географії спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії. «учитель методист»
Тема. Загальні особливості клімату.  Кліматичні пояси і типи клімату Австралії. Води суходолу

Мета уроку:
 Виявити вплив кліматотвірних чинників на формування клімату Австралії, як найбільш посушливого материка планети. Виявити закономірності зміни кліматичних поясів та областей на материку . Закріпити навички учнів аналізувати кліматичні діаграми. Познайомити школярів з водами суходолу Австралії. Відзначити бідність поверхневих та багатство підземних вод материка. Виявити особливості використання людиною водойм Австралії.
Сприяти формуванню світоглядних ідей
Розвивати у школярів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії та інтерактивні форми роботи.
Тип уроку: комбінований.

Обладнання:ноутбук,мультимедійний проекторКарта кліматичних поясів світу; фізична карта Австралії; атласи школярів ; презентація  «Клімат внутрішні води Австралії».
Опорні та базові поняття: клімат, показники клімату, кліматичний
пояс, внутрішні води, температура повітря, сухість, вологість, тип клімату,
річка, озеро, підземні води, річкове русло, крік.

Географічна номенклатура: річки: Муррей, Дарлінґ; озеро Ейр; Великий
Артезіанський басейн.


ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент.(слайд № 1,2 )
Визначення мети і завдань роботи на уроці. Визначення основнихетапів роботи на уроці.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.(слайд № 3,4)
1.Прийом «Так – ні»
Австралія найменший материк Землі.
На материку є діючі вулкани.
В Австралії є високі гори.
Материк не має територій із сучасним зледенінням.
Вздовж північно-східної частини материка простягнувся Великий
Бар’єрний риф.
Австралію відкрили китайці.
В Австралії багато родовищ нафти та природного газу.

2. Прийом «Географічна мозаїка»
1.Випромінення Сонця... (Радіація)
2.Широтна смуга з відносно однорідним кліматом... (Кліматичнийпояс)
3.Частина суходолу, з якої вода стікає в певну річку, озеро, море...(Басейн стоку)
4.Постійний горизонтальний і вертикальний рух повітря в атмосферіЗемлі... (Атмосферна циркуляція)
5.Паралелі 23° 26′ пн. і пд. широти, які проведені на глобусі та картіпунктирною лінією... (Тропіки)
6.Природний водний потік, який протікає у виробленомуним видовженому заглибленні земної поверхні... (Річка)
7.Видовжене заглиблення річкової долини, постійнозаповнене текучоюводою... (Русло)
8.Замкнута природна заглибина в земній поверхні, заповнена водою...(Озеро)
9.Cила, з якою повітря тисне на земну поверхню. Вимірюють у міліметрах ртутного стовпчика, паскалях або барах… (Атмосферний тиск )
10.Озера ті, з яких не витікає жодна річка…(Безстічні озера )
11.Поповнення її річища водою…(Живлення річки )
12.Багаторічний режим погоди в даній місцевості…(Клімат (від грец. кліма — нахил)
13.Найнижчий рівень води в річці, що настає в певну пору року…(Межень )
14.Постійний вітер, який дме з тропіків на екватор…(Пасат (від ісп. пасаде — поширення)

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учні
1.Прийом «Проблемне питання»
-         Як географічне положенняАвстралії впливатиме на її клімат і внутрішні води? Чи підтвердитьсязв’язок?
-          Чому Австралія — найсухіший материк на Землі?
-         Чому в південних його штатах чітко виражені пори року, а у північних — тільки двасезони?

IV. Вивчення нового матеріалу
1.Загальні особливості клімату.
Технологія«Мозковий штурм»
Треба продовжити речення, запропонувавши будь-які можливі вірніваріанти:
а) клімат жаркий, тому що...
б) клімат сухий, тому що...
(слайд № 5,6,7)
·        Поясніть, як формуються пасати?
·        Поміркуйте, який влив має південно-східний пасат на клімат Австралії.
(слайд № 8,9)
·        Назвіть холодні та теплі течії біля берегів Австралії.
·        Прослідкуйте за кліматичною картою, як течії впливають на розподіл опадів на материку.
·        Пригадайте, що таке основні та перехідні кліматичні пояси.
·        Назвіть кліматичні пояси, в межах Австралії.
·        Який кліматичний пояс відсутній в Австралії? 
·        (слайд № 10,11)
2. Кліматичні пояси і типи клімату.
Учні називають кліматичні пояси, в яких розташована Австралія.Звертають увагу на те, що о. Тасманія розташований у помірномукліматичному поясі. За текстом підручника учні самостійно характеризують кліматичні пояси і типи клімату,працюють в групах:

1 група — субекваторіальний кліматичний пояс;(слайд № 12)


2 група — тропічний кліматичний пояс;(слайд № 13)


3 група — субтропічний кліматичний пояс.(слайд № 14)


4 група –    помірний кліматичний пояс.(слайд № 15,16,17)


Назва кліматичного поясу
Географічне положення
Переважаючі повітряні маси
Температурний режим
Опади
Типи клімату







3. Води суходолу.
!.Прийом «Мікрофон» (випереджальне домашнє завдання, повідомлення
учнів)(слайд № 18,19,20)
·        За картами атласу визначте, якими формами рельєфу проходять вододіли басейнів стоку річок Австралії.
·        Поясніть причини неоднакової площі басейнів та їх розміщення
·        Знайдіть на карті витоки річок Муррея та Дарлінгу і поясніть, чому Муррей від безводдя терпить менше, ніж Дарлінг.
   
Розповідь учнів про систему Муррей — Дарлінґ., озеро Єйр.(слайд №21,22,23,24,25,26,27)


Питання. Дарлінґ влітку пересихає, розбиваючись на окремі водойми,
а Муррей — ні. Чому?
Відео - фрагмент «Річки Австралії»

2. Прийом «Географічна лабораторія»(слайд №28)
Практична робота 8 (продовження). Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Австралії (Самостійне виконання практичної роботи учнями з використанням атласу та контурних карт)
Мета: позначити основні географічні об’єкти Австралії на контурній карті та запам’ятати їх місцезнаходження.
Використання карт: фізична карта Австралії.
Завдання:
     Протягом вивчення теми, користуючись картами атласу, нанесіть на контурну карту та запам’ятайте положення на материку таких географічних об’єктів:

Гідрологічні об’єкти Австралії

Категорії географічних об’єктів
Назви географічних об’єктів
Внутрішні води
Річки
Муррей, Дарлінг, Куперс-Крік
Озеро
Ейр
    
V. Закріплення вивченого матеріал
1.Технологія«Закінчить речення.»:(слайд №29)
1. Австралія – самий…………материк на Землі.
2.Більша частина материка лежить в………. поясі.
3.В північній частині материка до 20˚  пд..ш. розташований  ……. пояс.
4.Більша кількість опадів випадає на ……… материка.
5. Самий жаркий місяць в Австралії - ……. .

2. Прийом «Мікрофон»(слайд №30)
Доведіть, що Австралія — найсухіший материк Землі.
У яких кліматичних поясах знаходиться Австралія?
Чим зумовлена відмінність клімату на заході і сході Австралії?
Якими водами живляться річки Австралії?
Я ке озеро називають «мертвим серцем Австралії»?
Мандруючи Австралією, чи зупинилися б ви на ночівлю в кріку?


VI. Підсумок уроку

Прийом «Роблю висновок»
В Австралії жаркий клімат, причиною чого є розташування материкапоблизу екватора і на Південному тропіку.
В Австралії сухий клімат, бо тропік перетинає материк посередині,а Великий Вододільний хребет не пропускає вологу з океану у внутрішні райони.
Австралія розташована у трьох кліматичних поясах, в субтропічномуі тропічному, виділяють ще кліматичні області за зволоженням.
Річок та озер обмаль, бо сухий клімат. Кріки — тимчасові водотоки.
VІІ . Домашнє завдання
Опрацювати текст підручника.
Підготувати повідомлення про Великий Бар’єрний риф.
Підготувати повідомлення про тварин і рослини Австралії.



Немає коментарів:

Дописати коментар